maandag 28 oktober 2013

Mmm, kaastaart met speculaas!

Na mijn (zware) bevalling van Zoon 1 kreeg ik in het ziekenhuis "de Roze Doos". In die doos zat buiten wat zalfjes en bonnen, een pak speculaas van Lotus. De bonnen kon ik in het ziekenhuis niet echt gebruiken, maar die speculaas...
Die was al snel verorberd! Toen we naar huis mochten bleef er alleen een reclamefoldertje (met kortingsbonnen en een aantal recepten) over.
1 van die recepten was het recept van "de kaastaart met speculaas" .

Ingrediënten:
  • 200 gr speculaas (van Lotus)
  • 75 g boter
  • 5 blaadjes gelatine (10 g)
  • 1 dl water
  • 8 eetlepels suiker
  • 1 citroen
  • 2 pakjes vanillesuiker
  • 1/4 l verse room
  • 200 g verse kaas
  • 300 g kriekjes of mandarijnen of aalbessen of...
Bereiding:
  • Verkruimel de speculaasjes met een deegrol.
  • Doe ze in een kom, voeg er boter aan toe en meng goed.
  • Bekleed een bakvorm (doorsnede 20cm) met aluminiumfolie (zo staat het in het recept, maar ik gebruik bakpapier) en strijk het koekjesdeeg open.
  • Dompel de blaadjes gelatine in water tot ze lichtjes verrimpelen.
  • Laat ze vervolgens volledig smelten in het water op een zacht vuurtje, zonder te koken.
  • Voeg de suiker toe, meng en laat afkoelen.
  • Vermeng de verse kaas met het citroensap en de vanillesuiker.
  • Voeg de afgekoelde gelatine met suiker toe en roer goed.
  • Klop de verse room stijf en schep hem voorzichtig onder het kaasmengsel.
  • Doe het hele beslag in de bakvorm en laat 24 uur (vergeet ik steeds dat het zolang moet) opstijven in de koelkast.
  • Versieren maar!

Lang leve Lotus! Lang leve het recept!

Zus 1

2 opmerkingen:

  1. Dank je wel zussen en lotus voor het recept! Heb het eergisteren gemaakt en het is gisteren met smaak opgegeten door iedereen.
    Ik had als fruit een bokaal noordkrieken genomen en een deel 24 uur laten trekken in porto. Had dan kleine potjes bij op het bord gezet met krieken en sap, dus voor de kids zonder porto en voor de volwassenen met porto. Mmmmm......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmm, kan niet slecht zijn! Moet ik onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen